Vardag

Motion mot stress och oro

23 juli, 2018

Jag har blivit något av en läslus. Jag tycker det är så skönt att avsluta kvällen med lite skön läsning! Just nu läser jag en grym bok om hur motion gör din hjärna till 2.0.

En som jag följer på Instagram (NewHomeByNina) tipsade om boken Hjärnstark av Anders Hansen. Den handlar om hur motion och träning stärker våra förmågor som tex tålamod och stresshantering. Jag är helt fascinerad av alla fördelar som regelbunden träning bidrar till.

motion

I boken ges exempel på olika bevis för dessa påståenden. Under ett experiment för att testa människors stresstålighet lät de halva gruppen genomföra ett pulshöjande träningspass innan testet, och andra halvan fick istället göra lugna övningar så som att rita eller virka. Testet gick ut på huvudräkning och genomfördes individuellt, och innan testet fick alla deltagande veta att normalt resultat på testet är att klara ca 70-80% av uppgifterna. En stund in i testet får deltagaren veta att den enbart fått godkänt på 10% av testet, oavsett om deltagaren egentligen klarat mer än det. De som inte tränat innan testet blev så frustrerade och stressade över att de inte nådde upp till förväntat resultat att de var tvungna att lämna rummet. De som hade tränat visade dock större stresstålighet och gav inte upp lika snabbt.

Jag tycker detta är så himla intressant! Och detta är inte det enda de tar upp i boken. Det finns massvis liknande tester och undersökningar i boken. Även personer med Adhd har en bevisad effekt av träning och motion. Motion kan i många fall jämföras med lugnande medicin! Ja som ni märker är jag helt fast i boken, och jag kan varmt rekommendera er att läsa den!

    Leave a Reply